Beelddenken

Bij sommige kinderen denk je: het zit er wel in, maar het komt er niet uit... Het kind heeft moeite met de tafels, de spellingregels of klokkijken... Het is creatief, dromerig, muzikaal en soms komt het met een heel slimme opmerking of oplossing. Zijn/haar kamer is een puinhoop en soms lijkt het in zijn/haar hoofd ook wel een puinhoop. Op school gaat het met leren niet zo makkelijk...
Herkenbaar? Misschien is uw kind een beelddenker. Op ons IKC hebben we begeleiding voor beelddenkers. Volgens de methode "Ik leer anders" leren kinderen leerstof visueel op te slaan in hun hoofd. Enkele ervaringen:
 

"Leren volgens de methode "Ik leer anders" heeft mij echt verder geholpen en mijn cijfers voor taal en spelling zijn flink omhoog gegaan!"
(Sammie, groep 8, 2018)

"Ik vond het erg lastig op school omdat ik de uitleg nooit echt goed begreep. Toen ik in groep 7 zat hebben we ontdekt dat ik op een andere manier denk dan de meeste kinderen.Deze manier wordt Beelddenken genoemd en dat houdt in dat ik denk in plaatjes. Ik heb rekenen altijd lastig gevonden maar toen ik in de begeleiding kwam gingen al mijn onvoldoendes ineens met een treinvaart omhoog.Ik ben daar echt super blij mee. Nu weet ik zeker dat ik helemaal klaar ben voor het voortgezet onderwijs."  (Bowien, groep 8, 2019)

"Wij zagen onze dochter steeds verder in de knel komen wat leren betreft, waardoor het plezier in school verloren ging. Met name op het gebied van rekenen en begrijpend lezen. In een aparte begeleiding werd het 100-veld in haar hoofd gezet en met wat oefening ging het automatiseren ineens vlekkeloos. Door teksten anders te benaderen bij begrijpend lezen, ging haar cijfer in een goed jaar tijd van een 4,5 naar een 8,5! Ze voelde zich begrepen, had minder last van faalangst en haar zelfvertrouwen groeide. Met daarnaast het leren via beelden en maken van mindmaps, hebben wij onze dochter zien veranderen in een heel stabiel kind." (Ouders van Carlijn, groep 8, 2019)